Over het (waar)maken en volhouden van goede voornemens

Bij de start van een nieuw jaar horen vaak goede voornemens.  En tegen de maand februari zijn we ze vaak al vergeten.  Hoe komt het dat goede voornemens zo moeilijk waar te maken zijn ?


Dat komt omdat onze ‘slechte’ gewoontes vaak makkelijker zijn.  Ze zorgen voor korte termijn voldoening, terwijl goede voornemens vaak pas op langere termijn resultaat opleveren.  Toch kun je het waarmaken van je goede voornemens voor jezelf makkelijker maken als je rekening houdt met een aantal tips.

In de kern gaat het hier over 2 dingen :

  • Je goede voornemens vertalen in kleine gedrags-doelen
  • Je goede voornemens alligneren met wie je wil zijn


Dat laatste is erg belangrijk.  Wie wil jij zijn als mens ? Als je je identificieert met ‘een gezonde sporter’ zal het makkelijker zijn om je eet- en beweegdoelen waar te maken.  Als je je een ‘zelfbewust professional’ voelt, dan wordt het makkelijker om los te komen van een job waar je niet van houdt.

Daarnaast is het dus belangrijk dat je goede voornemens goede gewoontes worden.  En in de wetenschappelijke literatuur is veel te vinden over het maken en volhouden van goede gewoontes. 


Eerst en vooral is het belangrij kom je goede voornemen als een goed geformuleerd doel te beschijven.  Deze 5 tips kunnen helpen :

  • Zorg dat je voornemen positief geformuleerd is.  Focus je niet op wat je niet langer wil, maar focus op wat je wél wil.
  • Wees zo specifiek mogelijk.  Zorg dat je voornemen geen vage wens blijft, maar denk na over de wie, waar, wat, wanneer, me wie, hoeveel, hoe lang.  Hoe meetbaarder, hoe beter.
  • Zorg dat je goede voornemen écht voor jou is.  Dus geen ‘ik moet’ omdat iemand anders het wil.  En dat betekent dus ook dat het je iets waard moet zijn.  Vraag je af je de tijd, energie, investering, … er echt wil insteken.  Anders kun je beter iets anders kiezen.  Zorg dat er echt een voordeel is voor jou en dat je dus ook bereid bent om er andere dingen voor te laten.
  • Zorg ervoor dat je je goede voornemen kunt bereiken met akties die onder je eigen controle staan.  Heb je geen impact op wat je wil bereiken ? dan is het geen goed voornemen.
  • Je moet eerst iets doen, voordat je iets beter kunt doen.  Kap een groot doel daarom in kleinere stukjes.  Hoe simpeler de aktie, hoe meer kans dat je ze zult waarmaken.


En als je je goed voornemen hebt bepaald, hoe ga je het dan waarmaken en volhouden ?  Ook hier, 5 tips :

  • Zorg ervoor dat je start met een kleine aktie, iets makkelijk toepasbaar.  We zegden het hierboven al, grote doelen splits je best op in kleine akties : bijvoorbeeld 1 blad per dag lezen (ipv 30 boeken per jaar). 
  • Focus op wie je wil zijn.  Vaak spreken we over onszelf in niet zo positieve bewoordingen : ‘ik ben geen sporter, ik ben een laatkomer, ik ben geen lezer, … Wat geloof jij eigenlijk over jezelf ? Vraag je ook af wie de persoon zou zijn die je goede voornemen wél zal waarmaken, en word dan die persoon.  Met elke kleine aktie zet je een stap in de richting van je nieuwe identiteit : als je een appel eet, draagt dat bij tot je identiteit van gezonde mens.
  • Focus op het startpunt van je nieuwe gedrag : doe je sportschoenen aan, en ga lopen.  Neem een boek mee naar bed, en lees erin.  Koop fruit, en eet het op.  Wat is voor jou de eerste stap in nieuw gedrag ?
  • Wat je aandacht geeft, groeit.  Pas dus je omgeving aan, maak het jezelf gemakkelijk.  Als je bijvoorbeeld gezonder wil snacken, zorg dan dat er een fruitmand binnen handbereik staat, en dat er geen snoep meer in huis te vinden is.
  • Verhoog je commitment door je einddoel voor ogen te houden en het voornemen af te stemmen op wat bij je past.  Als je niet graag sport maar wel graag met vrienden afspreekt, helpt het wellicht om samen met een vriend te gaan sporten, op die manier maak je het sporten leuk. 

Het realiseren van doelen wordt vaak in verband gebracht met discipline.  Maar discipline is eigenlijk niks anders dan een set van goede gewoontes. 

Dus hoe kun je nu die goede gewoontes ook volhouden ?  3 tips :

  • Eens je een goede gewoonte hebt geinstalleerd, en als je klein begonnen bent, dan kun je daarna je gewoonte ‘opschalen’ door elke dag iets meer/beter/hoger te doen.  Als je elke dag je goede voornemen met 1% opschaalt, dan wordt de tijd je bondgenoot om je grotere doel te bereiken.
  • Als je niet meteen het resultaat van al je inspanningen ziet, zou het kunnen dat je ontgoocheld raakt.  Bedenk dan dat Rome niet in 1 dag is gebouwd.  Het is niet de laatste steen die is gelegd die de stad mooi heeft gemaakt, maar wel het geheel van stenen.  En het is niet het laatste woord dat een roman goed maakt, maar alle woorden bij elkaar.  James Clear gebruikt in zijn boek ‘atomic habits’ de metafoor van de steenkapper : het beeld komt pas tot leven nadat er uitvoerig gekapt en gekapt en gekapt is geweest.  Er moet heel vaak op de beitel geklopt worden, voordat de steen zich gewonnen geeft.
  • We weten dat mensen makkelijker iets doen als er een beloning volgt, of directe feedback is.  Wil jij een goede gewoonte installeren die niet meteen gelinkt is aan een beloning ? creëer dan iets voor jezelf, en maak eventueel een visuele ondersteuning.  Een kruisje op papier kunnen zetten, kan ook al voldoening geven.


We wensen je alvast heel veel succes !

Heb jij je dit jaar voorgenomen om iets te doen aan je werkgeluk ? En kun je daar wat hulp bij gebruiken ? 


Deze blog en de daarin vermelde tips zijn geinspireerd op deze 2 boeken :

James Clear ‘Atomic Habits’ en Charles Duhigg ‘The power of habit’


Over het (waar)maken en volhouden van goede voornemens
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x